ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ  ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ SITE

ΣΚΥΛΟΙ ΟΔΗΓΟΙ ΕΛΛΑΔΑΣ

GREEK GUIDE DOGS

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΣΥΜΜΟΡΦΩΜΕΝΗ KATA WCAG 2.0 - W3C ΓΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΟΘΟΝΩΝ

A

ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ - ΧΟΡΗΓΙΑ

A

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΣΤO PET NEWS 27.02.2014

Ο Χρήστος Ζώτος μας περιγράφει τη συμβίωσή του με τη Μελίττα, ένα ξανθό θηλυκό λάμπραντορ που του έχει αλλάξει τη ζωή και την καθημερινότητα.

 

Η Μελίττα είναι ένας σκύλος οδηγός τυφλού. Γεννήθηκε στην Ολλανδία, ήρθε στην Ελλάδα κουτάβι δύο μηνών και εκπαιδεύτηκε μέχρι την ηλικία των 18 μηνών. Έκανε τη βασική εκπαίδευση σκύλου διαρκείας ενός έτους κι έπειτα εκπαιδεύτηκε στην οδήγηση τυφλού για άλλους έξι μήνες, μέχρι που πέρασε στα χέρια του χρήστη.

Σήμερα, η Μελίττα είναι ηλικίας 2 ετών. Οι συνθήκες στην Ελλάδα δεν ήταν εύκολες για να βρεθεί ένας σκύλος οδηγός, αφού το κόστος της εκπαίδευσης είναι πολύ υψηλό και όλες οι διαδικασίες στηρίζονται αποκλειστικά και μόνο σε εθελοντές και χορηγούς. Θεωρητικά, θα μπορούσε κανείς να αναζητήσει έναν σκύλο οδηγό απευθείας από κάποια χώρα του εξωτερικού, όμως το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση θα ήταν, ότι ο σκύλος δεν θα μπορούσε να δουλέψει στην Ελλάδα, επειδή θα ήταν εκπαιδευμένος στις εντελώς διαφορετικές συνθήκες μιας άλλης χώρας. Γι’αυτό και η επιλογή του Ελληνικού Κέντρου Σκύλων Οδηγών Ελλάδος ήταν να έρχονται οι σκύλοι από την Ολλανδία και να εκπαιδεύονται εδώ, δηλαδή στη χώρα που θα ζήσουν και θα οδηγήσουν, ώστε να λειτουργούν καλά στις συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες, αλλά, κυρίως, να μαθαίνουν τις ιδιαίτερες συνθήκες της πόλης και της ελληνικής καθημερινότητας.

 

  1. Είχα τη μεγάλη χαρά και τιμή να επιλεγώ από τους πρώτους χρήστες σκύλων-οδηγών του προγράμματος αυτού, μέσα από τη διαδικασία επιλογής που εξετάζει τρία κριτήρια: για ξεκίνημα, ο τυφλός θα πρέπει ήδη να είναι άριστος χρήστης του λευκού μπαστουνιού, θα πρέπει να μπορεί αυτόνομα και ανεξάρτητα να μετακινείται και να ζει τη ζωή του εντός και εκτός σπιτιού με πλήρη ανεξαρτησία. Επόμενο κριτήριο είναι η αγάπη του προς τα ζώα, ενώ το τρίτο σημαντικό κριτήριο είναι το ταίριασμα του συγκεκριμένου σκύλου και του τυφλού, προκειμένου να έχουν ιδανικά το ίδιο βάδισμα και να κινούνται με την ίδια ταχύτητα.
  2. Η Μελίττα είναι κοντά μου εδώ και τέσσερις μήνες. Ξεκινήσαμε την κοινή εκπαίδευση που διαρκεί περίπου 20 ημέρες, πρωί-απόγευμα, μια σκληρή και επίπονη διαδικασία που όμως είναι πολύ σημαντική, ώστε ο σκύλος να ταιριάξει με τον χρήστη. Ο σκύλος είναι ήδη εκπαιδευμένος και ξέρει όλα αυτά που χρειάζεται να ξέρει, όμως θα πρέπει και ο χρήστης να μάθει τις εντολές, το χειρισμό και τον ιδιαίτερο τρόπο επικοινωνίας προκειμένου να υπάρχει το απόλυτο ταίριασμα και να μπορούν να κινούνται με απόλυτη ασφάλεια. Από το λευκό μπαστούνι στον σκύλο οδηγό, η διαφορά είναι τεράστια. Η ζωή έχει αλλάξει, η επαφή με τον κόσμο έχει αλλάξει και η καθημερινότητα έχει διαμορφωθεί σε κατάσταση που δεν το πιστεύαμε.
  3. Είχα από πριν την ευκολία να κινούμαι στην πόλη με ιδιαίτερη άνεση και ασφάλεια, ή μάλλον, νόμιζα ότι είχα ασφάλεια, γιατί αυτή τη στιγμή καταλαβαίνω ότι μόνο τώρα έχω την απόλυτη ασφάλεια. Όταν ξεκίνησα να κυκλοφορώ με τη Μελίττα, νόμισα ότι ξαφνικά κυκλοφορώ σε άλλη πόλη, που δεν έχει παρκαρισμένα αυτοκίνητα και μηχανάκια, δεν έχει εμπόδια, δεν έχει σπασμένα πεζοδρόμια. Όλα αυτά πλέον δεν μπορούσα να τα αντιληφθώ γιατί τα προσπερνούσε η Μελίττα με άνεση κι εγώ δεν τα καταλάβαινα, ενώ με το μπαστούνι συνεχώς έπεφτα πάνω τους. Έχει αλλάξει τελείως η ζωή μου, έχω πλέον ασφάλεια, σιγουριά και ανεξαρτησία.

 

Το κόστος για να φτάσει ένας σκύλος οδηγός σε αυτό το επίπεδο είναι πάρα πολύ μεγάλο. Δεν υπάρχει καμία απολύτως κρατική επιχορήγηση, το Κέντρο Σκύλων-Οδηγών Ελλάδος στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο στην ιδιωτική, σε εθελοντές και χορηγίες. Οι εθελοντές που ασχολούνται με τα σκυλιά δεν αμείβονται, προσφέρουν την εργασία τους εντελώς δωρεάν, ενώ ο μεγάλος μας χορηγός Nestle Purina Proplan (Petline) χορηγεί όλες τις τροφές και όλο τον εξοπλισμό του σκύλου από κουτάβι που είναι μέχρι τη στιγμή που θα βγει στη σύνταξη.

 

Παγκοσμίως ο τυφλός δεν πληρώνει ούτε μισό Ευρώ για να αποκτήσει σκύλο-οδηγό, είναι μια παροχή που γίνεται εντελώς δωρεάν, το ίδιο ακριβώς ισχύει και για εμάς εδώ στην Ελλάδα.

Ένας σκύλος οδηγός έχει διπλή ιδιότητα: είναι σκύλος εργασίας, είναι όμως και ένα κατοικίδιο. Τις ώρες που δεν εργάζεται, είναι ένα κανονικό σκυλί σαν όλα τα άλλα, όμως όταν φοράει το ειδικό γιλέκο με τη λαβή που χρησιμοποιεί ο χειριστής κατά τη διάρκεια της οδήγησης, είναι ένας εργαζόμενος σκύλος-οδηγός. Όταν βλέπουμε έναν σκύλο-οδηγό μαζί με τον χρήστη του, δεν επιτρέπεται να του αποσπάσουμε την προσοχή με κανέναν τρόπο: δεν πρέπει δηλαδή να τον φωνάξουμε με το όνομά του, να του μιλήσουμε ή να τον χαϊδέψουμε, γιατί έτσι θα του αποσπάσουμε την προσοχή, κάτι που μπορεί να προκαλέσει ατύχημα στον ίδιο τον σκύλο ή και στον χρήστη του. Επίσης, είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι φιλόζωοι ότι στο δρόμο, εάν διασταυρωθούν με έναν σκύλο-οδηγό την ώρα που οδηγεί, θα πρέπει να κρατήσουν τα σκυλιά τους μακριά. Ένας σκύλος που πάει να παίξει, χωρίς να το θέλει και χωρίς φυσικά να γνωρίζει ότι εκείνη τη στιγμή ο σκύλος-οδηγός εργάζεται, θα αποσπάσει την προσοχή του και θα διακόψει την ομαλή ροή της διαδικασίας της οδήγησης. Αυτή είναι μία παράκληση προς τους φιλόζωους, δεν έχει σημασία εάν έχουν οι ίδιοι καλή πρόθεση ή το δικό τους σκυλάκι να είναι χαρούμενο και απλώς να θέλει να παίξει. Το σημαντικό είναι ότι ο σκύλος-οδηγός πρέπει να έχει την προσοχή του τεταμένη και να μην αποσπάται σε καμία περίπτωση.

 

Το θέαμα ενός σκύλου-οδηγού που οδηγεί έναν τυφλό, δεν είναι τόσο συνηθισμένο στην Ελλάδα. Η αντίδραση του κόσμου είναι θετική, όλοι βλέπουν τί προσφέρει ένας σκύλος-οδηγός και το δέχονται με μεγάλη χαρά. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι ακριβώς επειδή θαυμάζουν αυτό που γίνεται, πολλοί θέλουν να αγκαλιάσουν τον σκύλο και να του δείξουν την αγάπη τους, κάτι που θα πρέπει να αποφεύγεται για τους λόγους που είπαμε.

 

Αν και υπάρχει νόμος από το 2010 που επιτρέπει την πρόσβαση του σκύλου-οδηγού παντού, σε όλους τους δημόσιους χώρους και σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, υπάρχουν κάποια προβλήματα με τους φίλους μας τους οδηγούς ταξί, διότι υπάρχει η ελληνική νοοτροπία “το ταξί είναι δικό μου και κάνω ό,τι θέλω”. Υπάρχουν αρκετοί που αγαπούν τα ζώα και μας παίρνουν στο ταξί τους, όμως θα πρέπει να περιμένουμε να περάσουν δέκα ταξί για να μπούμε στο ενδέκατο και αυτό είναι ένα πρόβλημα.

Το Κέντρο Σκύλων Οδηγών Ελλάδος έχει ήδη παραδώσει δύο σκύλους, τη Μελίττα και τη Ντόνα, και σε λίγες ημέρες παραδίδεται και ο τρίτος μας σκύλος, ο Φοίβος. Η προοπτική του Κέντρου είναι να παραδίδει 4-5 σκυλιά τον χρόνο. Σε ολόκληρη την Ελλάδα, μέχρι σήμερα πρέπει να κυκλοφορούν 7 - 8 σκύλοι-οδηγοί.

 

Το πρόγραμμα αυτό τρέχει τουλάχιστον εδώ και 70 χρόνια, και στην Αγγλία μόνο, πρέπει να υπάρχουν σήμερα 30.000 σκύλοι-οδηγοί. Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ούτε 10! Σημειώστε επίσης, ότι στις περισσότερες χώρες δεν υπάρχουν ειδικοί νόμοι που να επιτρέπουν την πρόσβαση του σκύλου-οδηγού παντού, αφού θεωρείται δεδομένο και φυσικό, ο σκύλος που οδηγεί έναν τυφλό να έχει παντού πρόσβαση.

 

Τίτλος:

Ελληνικό Κέντρο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Σκύλων Οδηγών & Κινητικότητας Τυφλών και Σκύλων Βοηθών για Ατομα με Αναπηρίες.

Με την υποστήριξη του Ομίλου Petline

Με την υποστήριξη της Bayer Ελλάς ΑΒΕΕ

Διεύθυνση: Βερανζέρου 31

5ος όροφος, Αθήνα

Τηλέφωνo: 210-5200140

Κινητό: 6932-414189

email: info@greekguidedogs.com

COPYRIGHT © 2018 ΣΚΥΛΟΙ ΟΔΗΓΟΙ ΕΛΛΑΔΟΣ ® ALL RIGHTS RESERVED | DESIGN & DEVELOPMENT BRAINART WEB SOLUTIONS